Pojkar 2009

Guld i B-finalen för P13
2022-07-25 12:19
Center Court stormas av SHK efter att P13 säkrade guldet i B-finalen i Åhus

Gruppspelet under Åhus Beachfestival blev tuft för P13, men när slutspelet började visade killarna fram sig från sin bästa sida och tog sig hela vägen i B-slutspelet.

Första dagen under Åhus Beachfestival började bra med vinster mot Eslöv, Åhus och Växjö, men kvällens sista match blev tuff och det slutade med förlust mot IFK Malmö.

Tyvärr var det inte så många 2009 killar som hade möjlighet att spela under årets beachfestival och under dag två var fyra av sex killar födda 2010. Dagen började lite närvöst, men killarna säkrade lika mot H43 trots två utvisningar i sista minuten. De tre nästa matcherna mot Ystad IF, Elevebyen och Kävlinge var alla jämna, men tyvärr slutade alla med förlust. Med lite sämre resulat under dag två blev det B-slutspel för pojkarna.

I 1/8 finalen mot Huddinge visade killarna att de har blivit ett riktigt slutspelslag och säkrade avancement med vinst 14-10. I kvartsfinalen ble det en alltmer spännande match mot storväxte IFK Kristianstad. Men trots stor skillnad i storlek så säkrade grabbarna semifinalplatsen med én boll.

I semifinalen var det dags att kliva in på center court för första gång denna kvällen. Med över 1000 åskådare var det en riktig rolig och spännande match mot Haninge HK som blev avgjord på straff i sista sekund, det var dags för final!

FINAL

I finalen stog pågarna från Eslöv för motståndet, samma lag som pojkarna vann mot i gruppspelet. Mörkret hade lagt sig på stranden i Åhus, musiken dunkade och det var fyllda läktare. Närmara 2000 åskadare ryktades det om under finalmatcherna denna kvällen. Precis som i gruppspelet blev finalen en jämn match. Pojkarna lyckade bra med sitt spel och mot tidigare matcher ble det många avslut och mål från högersidan. När domaren blåste i visselpipan strax innan 22.00 denna kväll stormade alla SHK:are banan och guldet var säkrat med 11-10 vinst.

Klubbkänsla

Under 10 dagar har många SHK lag besök Åhus Beachfestival. Att årets upplaga av Åhus beach har varit en sportslig suksess rådar det liten tvivel om. Guld i B-slutspel för våra dam juniorer och P13 lag, guld i C-slutspel för F13 blå och A-slutspel för F13 Röd som åkte ut med én boll mot Spånga som til slut vann A-finalen och sist men inte minst F18 som gick till kvartsfinal i A-slutspelet och P12 som förlorade A-finalen och säkrade silver.

Under dagarna med F13 och P13 ser vi ledare vad cuper betyder för alla, efter två år med Covid ser vi  att sammanhållningen och klubbkänslan växer mellan lagen och de hejar på varandra. Nu väntar ett nytt år med många cuper och vi hoppas att krona det hela med en fantastisk resa till Spanien sommaren 2023.