Pojkar 2009

P13 trea i Sønderjyske Handball Cup 2022!
2022-06-07 11:42
Pojkarna får sin pokal efter brons i Sønderjyske Handball Cup 2022!

P13 säkrade tredjeplatsen efter en supermatch i bronsfinalen!

I helgen var P13 i Danmark och spelade Sønderjyske Handball Cup 2022. Efter två års väntan skulle de äntligen få åka på övernattnings cup. Vi åkte buss tillsammans med F13 och det var fantastisk stämning på bussen hela vägen till trots för långa pingst köar genom Köpenhamn. Vi checkade in på skolan och fick utkört lite mat av arrangören då maten blev serverad 10 km från där vi bodde.  Fladhøyskolen där vi bodde var fantastisk med alla tänkliga faciliteter (för att vara en skola). Pojkarna spelade handboll, fotboll och basket utomhus, och inomhus fanns där biljard, air hockey och Fuss ball bord. På skolan bodde även andra lag från Danmark, Tyskland och Nederländerna. Det var hög musik, sång, dans och mycket skratt på kvällarna.

Lördag morgon var det dags för handboll, matcherna var 1 x 25 minuter långa. Vi inledde cupen med match mot tyska SG Leezen/Todesfelde. Till trots för att pojkarna fick spela första matchen utan frukost blev det en övertygande vinst med 26–11 där alla fick mycket speltid och göra mål.

Även andra matchen bjöd på tyskt motstånd, denna gång Eimsbütteler TV-1. Pojkarna spelade en jättebra försvarsmatch och 3-2-1 försvaret fungerade utmärkt och vi vann till slut 16–6, tre av målen vi släppte in var straffmål.

I sista gruppspelsmatchen spelade vi mot hemmalaget Rødekro-Aabenraa Håndbold. Det blev en jämnare match en de två första, men vi säkrade till slut gruppseger med vinst 14–11.

I kvartsfinalen väntade Eimsbütteler TV-2. Killarna var supertaggade och det var aldrig något tvivel om att de ville spela semifinal på söndagen. Vi spelade stabilt försvarsspel, roterade på alla spelare och vann till slut 18–6. Även denna match släppte pojkarna in enbart tre spelmål, de tre andra var efter straffkast.

Efter en lång dag med handboll hade killarna hittat en liten sjö att bada i, efter några kilometers gående hittade vi till slut rätt och de fick ett välförtjänat dopp. Sen blev det pizza och häng på skolan resten av kvällen.

På söndag var det dags för semifinal och killarna var jättetaggade. Vi mötte danska Lundtoft IF som vi hade sätt spela i gruppspelet, det var absolut ett lag vi borde vinna mot. Tyvärr så verkade det som det var lite för mycket nerver och kanske de underskattade motståndaren. Försvaret funkade rätt så bra, men i anfall brände vi för många lägen och gav bort bollen för lätt. De siste minuterna spelade vi man mot man i försvar och fick 3–4 lägen att komma i kapp, men när vi inte satte chanserna så slutade det tyvärr med förlust 8–12.

Det var ett gäng besvikna pojkar efter matchen, men de visade karaktär som så många gånger tidigare och lyckades skaka av sig besvikelsen och laddade om till bronsmatchen mot tyska ATSV Habenhausen.

Habenhausen var utan tvekan det bästa laget vi mött under cupen, men killarna visade sig från sin bästa sida med tufft försvarsspel, kreativt anfallsspel och säkra avslut. Trots några utvisningar så vann killarna till slut bronsmatchen med 15–7. Som tidigare matcher var det enbart 3–4 av målen till motståndaren som var spelmål, de andra kom efter straffkast.

Efter matchen var det glade scener och medaljceremoni efter finalen och pojkarna fick lyfta sin tredje pokal denna säsong! Det roliga med detta gäng killar är att hälften av truppen är ett år yngre, men ändå lyckas vi att behålla gemenskapen och skapa resultat tillsammans.

Efter handbollen åkte vi ner till stranden i Aabenraa och badade, käkade god mat och njöt av det härliga sommarvädret innan vi vände hem till skolan för sista natt på luftmadrass.

Hemresan gick bra och det var allsång på bussen och en varm välkomst av alla föräldrar när vi kom hem till Staffanstorp.

Vi ledare önskar tack alla som var med for en fantastisk resa båda sportsligt och socialt, vi har alla kommit hem med minnen för livet.